- Szczegóły
- j.kamyk
- Kategoria: Kangurki
MARZEC U „KANGURKÓW”
Krąg tematyczny: Ziemia – błękitna planeta
Cele ogólne:
• wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (podporządkowanie się określonym zasadom, podziałowi ról i przydzielonym czynnościom do wykonania)
• kształtowanie postawy poszanowania opinii innych osób niezależnie od ich zgodności z własnymi sądami, nieocenianie innych po pozorach
• budowanie systemu wartości dziecka – tolerancja, empatia, szacunek, uznanie
• rozbudzenie ciekawości i zainteresowania otaczającym światem
• rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci
odkrywania tajemnic przyrody poprzez eksperymentowanie
• odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych
• poznanie litery „g”, „G”
Krąg tematyczny: Dookoła świata
Cele ogólne:
• rozwijanie zwinności i skoordynowanego działania jako przygotowania do czynności złożonych: czytania i pisania
• wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć
• wykazywanie postawy badawczej
• kształtowanie odporności emocjonalnej w sytuacji „przegranej” oraz okazywania radości z wygranej swojej i innych
• wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka o nazwy kontynentów, państw, stolic, poznawanie kontynentów oraz państw
• doskonalenie umiejętności: rozpoznawania liter, odczytywania krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych, pisania po śladzie
• poznanie litery „ł”, „Ł”
• wykonywanie działań – dodawania i odejmowania na konkretach (z wykorzystaniem liczmanów), wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
Krąg tematyczny: Wyprawa w kosmos
Cele ogólne:
• doskonalenie sprawności manualnej
• wdrażanie do respektowania norm społecznych przyjętych w kontrakcie grupowym
• wdrażanie do uważnego słuchania i czekania na swoją kolej
• kształtowanie umiejętności: opowiadania o wytworach własnej pracy, formułowania pytań i odpowiedzi na nie, wdrażanie do wypowiadania się pełnymi zdaniami
• kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „f”, „F”
• rozwijanie umiejętności czytania liter, sylab, wyrazów i prostych tekstów złożonych z poznanych liter
• rozwijanie umiejętności posługiwania się nożyczkami (cięcie po śladzie)
• doskonalenie umiejętności pisania po śladzie, odtwarzania z pamięci wzorów poznanych liter
• doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
Krąg tematyczny: Chronimy przyrodę
Cele ogólne:
• wykazywanie się sprawnością manualną pozwalającą na tworzenie konstrukcji z różnych materiałów
• budowanie uczucia więzi z przyrodą, dostrzeganie potrzeby ochrony przyrody
• wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (podporządkowanie się określonym zasadom, podziałowi ról i zadań, czynności do wykonywania)
• wdrażanie do kończenia pracy w wyznaczonym czasie
• kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych
• kodowanie i odczytywanie zakodowanych informacji
• dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
• doskonalenie umiejętności czytania prostych wyrazów i krótkich tekstów zawierających literę „j”, „J”
• ćwiczenia w kreśleniu po śladzie, w odtwarzaniu z pamięci wzorów poznanych liter
- Szczegóły
- j.kamyk
- Kategoria: Kangurki
Krąg tematyczny: “W krainie muzyki “
Cele ogólne
• kształtowanie sprawności w zakresie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej
• rozwijanie umiejętności kreślenia znaków literopodobnych, symboli i nowo poznanych cyfr i liter
• wyrabianie umiejętności prawidłowego chwytu podczas malowania, kolorowania i pisania
• budowanie świadomości, że obcowanie ze sztuką jest wartościowe i może sprawiać przyjemność
• rozwijanie zdolności do zaangażowanego współuczestnictwa w realizacji zadań podejmowanych w parach, zespole lub z całą grupą
• wdrażanie do rozpoznawania i nazywania uczuć, jakie towarzyszą dziecku w kontakcie ze sztuką
• rozwijanie umiejętności wyrażania emocji związanych ze słuchaniem i tworzeniem muzyki
• doskonalenie umiejętności różnicowania dźwięków, odtwarzania układu dźwięków na podstawie rytmu graficznego
• rozwijanie umiejętności przedstawiania muzyki ruchem
• utrwalanie umiejętności przeliczania i dodawania w zakresie 10 (na liczmanach)
• rozpoznawanie i nazywanie poznanych instrumentów
• kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „r”, „R”,doskonalenie umiejętności tworzenia wyrazów z określonych liter
• rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów złożonych z poznanych liter
• kształtowanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji podanych za pomocą umownego kodu graficznego
Krąg tematyczny: „Wśród malarzy i rzeźbiarzy„
Cele ogólne
• wyrabianie umiejętności regulowania siły dotyku w trakcie podejmowania aktywności plastycznej
• wyrabianie sprawności i dokładności w wykonywaniu ćwiczeń gimnastycznych, gier i zabaw ruchowych
• kształtowanie postawy samodzielności – przygotowywanie materiałów do pracy i organizowanie miejsca pracy
• kształtowanie umiejętności współdziałania, traktowania swoich potrzeb na równi z potrzebami innych członków grupy
• wdrażanie do przedstawiania swoich emocji i uczuć podczas tworzenia i oglądania dzieł sztuki
• rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmów na określony temat (tj. planowanie zabaw, zajęć, pracy, podejmowanie działań, postępowanie w sytuacjach problemowych)
• doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej, kierunkowej
• wdrażanie do czytania podpisów pod obrazkami, zdań i krótkich tekstów
• doskonalenie umiejętności stosowania w praktyce znaków matematycznych „<”, „>”, „=”
• doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
Krąg tematyczny: „W teatrze „
Cele ogólne
• doskonalenie umiejętności prawidłowego napięcia mięśni dłoni
• rozwijanie umiejętności kreślenia nowo poznanych liter
• poszerzanie wiadomości o teatrze i spektaklach teatralnych
• wdrażanie do panowania nad tremą i strachem, związanymi z wystąpieniami publicznymi
• budowanie systemu wartości dziecka – odwagi, optymizmu, otwartości, wdrażanie do podejmowania nowych wyzwań, inicjatyw
• stwarzanie okazji do doskonalenia wyrazistej mowy, rozwijania pamięci
• wprowadzenie znaków „+” i „–”
• doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10 na konkretach
• kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „w”, „W”
• rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów zbudowanych z poznanych liter
• ćwiczenia w pisaniu poznanych liter po śladzie i z pamięci
Krąg tematyczny: „Mali artyści to my!”
Cele ogólne
• rozwijanie zdolności do zgodnej współpracy w parach, zespołach i całą grupą
• wdrażanie do rozpoznawania i nazywania uczuć, jakie towarzyszą dziecku w kontakcie ze sztuką
• budowanie motywacji do podejmowania działań inspirowanych plastyką, baletem, dźwiękiem
• wyzwalanie zadowolenia ze swoich osiągnięć, efektów swojej pracy
• rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 10 w przód i wspak od dowolnej liczby
• kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „z”, „Z”
• rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów złożonych z poznanych liter
- Szczegóły
- Super User
- Kategoria: Kangurki
Obszar fizyczny
· kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem lub narracją
· kształtowanie zwinności, zręczności, szybkości, wytrzymałości
· wdrażanie do podjęcia zdrowej rywalizacji
Obszar emocjonalny
· rozwijanie zdolności do odczuwania wewnętrznego zadowolenia z dobrze wykonanego zadania
· kształtowanie umiejętności wyrażania własnych stanów emocjonalnych w różnych formach (społecznie akceptowanych) – werbalnych i niewerbalnych
Obszar społeczny
· rozwijanie samodzielności w przygotowaniu przyborów i materiałów do zajęć
· wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków
· wdrażanie do odpowiedzialnego wypełniania obowiązków dyżurnego
- Szczegóły
- Super User
- Kategoria: Kangurki
Realizowane tematy:
1. Moja rodzina
Cele ogólne
• nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi w rodzinie (miłość, wdzięczność, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie itp.)
• wdrażanie do respektowania norm społecznych wynikających z przynależności do rodziny (normy wynikające z praw i obowiązków dziecka)
• kształtowanie uczucia przywiązania oraz okazywania szacunku i wdzięczności bliskim
• budowanie i wzmacnianie serdecznych relacji ze swoją rodziną
• budowanie wiedzy o tym, co sprawia, że ktoś jest nam bliski, i co robią bliscy, aby było nam z nimi dobrze
• zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „D”, „d”
• wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
• zapoznanie z różnymi rodzajami budynków, nazywanie pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określanie ich funkcji
• kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter
• doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
• poznanie obrazu graficznego liczby 8
• doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 8 (w przód i wspak)
• doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 8
• doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów (o tyle więcej, o tyle mniej)
• dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)
2. Jak być dobrym dla innych?
Cele ogólne
• rozwijanie sprawności manualnej (grafomotoryka)
• kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki
• uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami
• doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach
• kształtowanie umiejętności wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób
• uwrażliwienie na potrzeby innych (aby dobro otrzymać, trzeba dobro dać)
• tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach
• kształcenie umiejętności sprawnego posługiwania się cyframi i znakami „<”, „>”, „=”
• poznanie drukowanej i pisanej litery „y”
• wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
3. Boże Narodzenie
Cele ogólne
• rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach ruchowych, muzycznych, naśladowczych
• wywołanie radosnego nastroju, spowodowanego zbliżającymi się świętami i obecnością bliskich osób
• kształtowanie umiejętności obdarowywania innych przemyślanymi prezentami, adekwatnymi do możliwości dziecka
• poznanie wartości moralnych: dobroci, miłości, skromności, pomagania innym oraz uczuć: wstydu, zażenowania
• kształtowanie umiejętności zadośćuczynienia za wyrządzone krzywdy i urazy
• kształtowanie postaw prospołecznych (pomaganie słabszym i potrzebującym – ludziom i zwierzętom)
• doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała oraz na kartce
• poznanie znaków mniejszości i większości
• utrwalenie poznanych liter
• wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
• wdrażanie do czytania globalnego
• kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter
• doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
• doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów(o tyle więcej, o tyle mniej, tyle samo)
• dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)
• doskonalenie umiejętności śpiewania poznanych piosenek oraz recytowania poznanych wierszy